﷯ ﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯ ﷯﷯﷯﷯Easy Install Instructions:﷯﷯﷯1. Copy the Code﷯﷯2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard﷯﷯3. Click on the "Edit HTML" tab.﷯﷯4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.﷯﷯5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, January 7, 2010

InFO SeRba + SeRbi

TAhu TAk?????

Di negara kita sendiri iaitu Malaysia yang tercinta, terdapat pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan, hasil laut dan tanam-tanaman yang membekalkan pelbagai manafaat kepada kita dan mampu dijadikan sebagai penawar kepada pelbagai penyakit yang kronik.
Kalau tidak percaya?? Jom baca info dibawah nie…. JOM…….JOM…..

Kite mulakan dengan tumbuh-tumbuhan. Isilah tumbuh-tumbuhan merupakan sejenis tanaman yang hidup dan membiak disekeliling kita. Tumbuhan juga seperti benda hidup yang lain yang mana ianya mampu menghasilkan makanan dengan menggunakan klorofil untuk menjalani proses fotosintesis dan menghasilkan kanji Tumbuh-tumbuhan boleh dikategorikan kepada dua jenis saja. Pertama tumbuhan berbunga dan tumbuhan tidak berbunga. Setiap daripada kategori ini, boleh dibahagikan pula kepada tiga pola tumbuhan bermusim seperti tahunan (Anually) iaitu tumbuhan yang membiak dan hidup dalam satu musim sahaja. Dwitahunan (Bienniel) iaitu tumbuhan yang hidup selama dua musim sahaja dan selalunya membiak pada musim kedua dan akhir sekali ialah saka (Perenial) iaitu hidup selama beberapa musim dan membiak apabila sudah sampai tempoh matang.




Contoh tumbuh-tumbuhan adalah seperti kangkung atau kangkong. Nama saintifiknya ialah Ipomoea aquatica Forsk atau Ipomoea reptans Poir1. Terdapat dua bentuk kangkong: kontang dan basah. Kangkong mempunyai daun licin berbentuk mata panah, sepanjang 5-6 inci, berbentuk tirus. Ia mempunyai batang menjalar dengan daun berselang dan batang menegak pada pangkal daun. Tumbuhan yang boleh dimakan ini bewarna hijau pucat dan menghasilkan bunga bewarna putih, yang menghasilkan pod empat biji benih. Terdapatjuga jenis daun lebar dan daun tirus (Wikipedia, 2009)
Kangkung dikatakan dapat mengurangkan kesakitan buasir, sakit kepala dan boleh melebatkan rambut bagi individu yang mengalami masalah kekurangan rambut.. So kepada sesiapa yang menghadapi masalah kekurangan rambut.. bolehla try... Kangkung juga boleh digunakan untuk memberi makanan kepada ternakan seperti arnab, lembu dan kura-kura.

Khazanah laut atau akuakultur pula merangkumi segala jenis makluk yang hidup di dasar laut boleh dijual bagi menjana pendapatan serta ekonomi negara. Penggunaaan teknologi yang canggih telah digunakan bagi memastikan hasil laut ini tidak pupus dan sentiasa berterusan dari semasa ke semasa. Diantara teknologi yang dimaksudkan ialah Sistem Ketam Bersepadu (ICS) bagi menjana pengeluaran ketam berlipat kali ganda dan teknologi pembenihan bagi menggalakkan kadar bilangan anak ikan yang bakal dilahirkan kelak.



Contoh yang dapat diberikan bagi hidupan laut ialah kupang hijau yang terdapat di new zealand. Kupang hijau ini dapat melegakan sakit sendi akibat artritis. Menurut Sinar 21 Mei 2009, kupang hijau ini mengandungi lima jenis Omega-3 iaitu asid eicosapentaenoik (EPA), asid docosahexaenoik (DHA), asid octadecatetraenoik (ETA), asid octadecatetraenoik (OTA) dan aplha-linolenik (ALA) yang mana ianya cukup penting bagi keperluan tubuh manusia bagi memastikan kita sentiasa sihat.


Tanam-tanaman merupakan satu bidang tanaman yang telah dikomersialkan pada hari ini. Pelbagai pembiayaan infastruktur asas, penyaluran input awal, pembiayaan infastruktur pengeluaran dan pemasaran dan pengaturan program latihan seperti Program Latihan Ladang Kontan merupakan satu usaha dalam mempotensikan bidang tanaman ini. Selain itu, pengunaan EM (Effective Microorganisma) merupakan campuran bakteria semulajadi yang dihasilkan dari proses penapaian semulajadi yang terkawal yang mana ianya dapat digunakan untuk dijadikan baja, meningkatkan ketahanan pokok serta menghalang pertumbuhan bakteria yang tidak bermanafaat.


Contoh tanaman pula ialah Labu Manis atau labu lemak. Nama saintifiknya Cucurbitamosschata. Labu ini dikategorikan sayur berbuah yang mudah ditanam dan berkhasiat serta mempunyai nutrisi yang tinggi, Potasium yang tinggi, rendah kalori, rendah lemak dan sifat anti oksida yang mengawal tekanan darah, mengurangkan risiko angin ahmar dan osteoporosis. Ia juga mengandungi Beta Karotena, Retinol dan Vitamin C yang berfungsi mengurangkan kerosakan sel dan tindak balas biokimia yang disebabkan radikal bebas seperti kanser (Berita Transformasi bil 2/2009 Edisi Februari)

0 comments: