﷯ ﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯ ﷯﷯﷯﷯Easy Install Instructions:﷯﷯﷯1. Copy the Code﷯﷯2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard﷯﷯3. Click on the "Edit HTML" tab.﷯﷯4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.﷯﷯5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, January 24, 2010

KHASIAT VITAMIN C

Vitamin C mempunyai pelbagai khasiat yang dapat meningkatkan sistem imunisasi badan serta menghalang virus seperti selesema. Selain itu, vitamin C juga merupakan vitamin yang mudah larut di dalam air dan kadar penggunaan harian pula bergantung kepada keadaan tubuh dan daya tahan tubuh masing-masing. Sekurang-kurangnya sejumlah 60-90 mg/hari vitamin C diperlukan bagi setiap orang dewasa. Maksimum sejumlah 1000mg/hari boleh diambil untuk keperluan tubuh.


Sekiranya pengambilan vitamin C ini tidak dititikberatkan, maka ianya akan menyebabkan pendarahan gusi,gangguan saraf dan sakit pada bahagian otot sekiranya individu tersebut kurang mengambil vitamian C. Namun sekiranya tubuh badan individu tidak mandapat vitamin C, ia boleh menyebabkan anemia, mudah mendapat jangkitan dan kulit yang kasar. Namum sekiranya pengambilan secara berlebihan pula akan menyebabkan cirit birit dan batu karang.


Kita sering beranggapan bahawa vitamin C hanya boleh diperolehi dari buah-buahan yang berwarna kuning atau oren sahaja, tetapi ianya juga boleh didapati daripada buah-buahan yang brwarna lain seperti jambu batu. Jambu batu merupakan buah-buahan yang mempunyai vitamin C yang paling tinggi jika dibandingkan dengan buah-buahan yang lain.





Panduan dibawah dapat menerangkan kandungan vitamin C yang terdapat pada buah-buahan yang selalu kita amalkan pemakanannya.


Kandungan Vitamin C Pada Buah (mg/100gram)


JAMBU BATU 183gm
KIWI 100gm
BETIK 62gm
LIMAU/OREN 53gm
TEMBIKAI 42gm
ANGGUR 34gm
LIMAU MANDARIN 31gm
BUAH SUKUN 29gm
MANGGA 28gm
NANAS 15gm
PISANG 9gm
AVAKADO 8gm



Sumber Rujukan:- Mingguan Wanita Bil 1364 (8-14 Januari 2010)

1 comments:

mohad said...

kena jaga kesihatan kan..