﷯ ﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯﷯ ﷯﷯﷯﷯Easy Install Instructions:﷯﷯﷯1. Copy the Code﷯﷯2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard﷯﷯3. Click on the "Edit HTML" tab.﷯﷯4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.﷯﷯5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, January 27, 2010

STEVIA........OH.......STEVIA.....

Jika perkataan daun Stevia disebut….apakah yang bermain difikiran kita????

Mungkinkah sekadar TUMBUHAN HERBA biasa??????
Mungkinkah pengganti kepada GULA??????

JOM TEROPONG…….ZASSSSS………








Daun Stevia ini dikenali sebagai tumbuhan herba pemanis semulajadi stevia dari Spesis Rebaudiana. Ia juga dikenali sebagai sweetleaf, sugarleaf ataupun sweet herb. Di percayai secara tradisional, daun stevia ini mengandungi sifar kalori, lemak, kolestrol, gula dan karbohidrat. Ekstrak stevia dikatakan 300 kali lebih manis dari gula biasa dan berupaya menggubati penyakit kencing manis, darah tinggi, ghout, insomnia ,hypesemia, buasir dan melawaskan pembuangan air kecil dan besar serta dapat menyembuhkan resdong. Tumbuhan herba ini juga mempunyai ciri fizikal iaitu berbatang lembut, mempunyai daun yang bujur dan mengeluarkan bunga kecil yang berwarna putih.



Antara ciri-ciri stevia ialah:

Pemanis semula jadi
Menurunkan kadar gula dalam darah
Melawaskan kencing
Menurunkan tekanan darah
Membunuh bakteria
Membunuh kulat
Membunuh virus
Mengurangkan keradangan
Membantu menurunkan berat badan.



Di dalam daun Stevia ini, terkandung bahan aktif yang dikenali sebagai steviol glycosides yang mengandungi stevioside dan rebaudioside yang dapat memberikan rasa manis pada daun dan menjadikan ianya digemari oleh orang ramai terutamanya kepada sesiapa yang ingin menghadkan pengambilan karbohidrat dan mengelakkan diabetis. Selain itu, daun Stevia juga didapati boleh merawat tekanan darah tinggi, mengurangkan tahap asid uric, obesity dan merawat luka terbakar.

Dos yang biasa digunakan atau dicadangkan melalui penggunaan Stevia ini ialah 1 / 4 sudu daun yang telah dihancurkan bagi menggantikan 1 sudu gula biasa. Walaubagaimanapun di Amerika Syarikat (AS), daun Stevia ini merupakan bahan terlarang yang diharamkan keatas produk makanan kerana terdapat banyak pengeluar pemanis tiruan yang memonopoli pengeluran yang dijangkakan dapat mengancam industry pengeluaran gula disana.

0 comments: